Virškinimo sutrikimai švenčių metu: 5 būdai, kaip sumažinti riziką

Virškinimo sutrikimai švenčių metu: 5 būdai, kaip sumažinti riziką

Šventinis žiemos sezonas asocijuojamas su džiugesiu, ramybe, pilnatve. Tačiau realybėje šis laikotarpis dažnai tampa nemenku iššūkiu mūsų organizmui. Jei atsipalaidavimą švenčių metu siejame su valgymu to, ko geidžia akys, pasyviu gulėjimu ant sofos, alkoholio vartojimu ir ilgai besitęsiančiomis linksmybėmis prie šventinio stalo – galime sulaukti atvirkštinio rezultato. 

Virškinimo sistema yra viena iš jautriausiai reaguojančių į pakitusį kasdienybės režimą švenčių sezonu. Statistika rodo, kad šventiniu laikotarpiu daugiau žmonių susiduria su virškinimo sutrikimais, rėmens, refliukso ligų simptomų paūmėjimais. Visa tai neigiamai atsiliepia ne tik bendrai sveikatai, tačiau ir mūsų psichologinei savijautai. 

Tam, kad švenčių metu išvengtume virškinimo problemų, o po švenčių nereikėtų imtis drastiškų dietų ar papildomų poilsio dienų, nebūtina savęs varžyti ar tam skirti daug pastangų. Išlaikydami sąmoningumą, saiką ir balansą, švenčių metu ir po jų jausimės žvalūs, prisipildę, kupini jėgų. 

Šiame straipsnyje primename, kaip sumažinti virškinimo sistemos sutrikimų riziką ir ką daryti susidūrus su virškinimo problemomis švenčių metu. 

Dažniausios virškinimo problemų švenčių laikotarpiu priežastys

Virškinimo sistemos sutrikimus gali sukelti daugybė priežasčių. Išskiriame pagrindines, būdingas šventiniam sezonui: 

1)    Judėjimo stoka

Atostogų ir švenčių metu dažnas žmogus yra linkęs apleisti savo fizinį aktyvumą. Tačiau judėjimo stoka didina vidurių užkietėjimo ir kitų virškinimo problemų riziką. Jau nekalbant apie tai, kad švenčių metu neretai suvalgome nemažai kaloringo maisto, kuris dar labiau apkrauna virškinimo sistemą. O jei prisivalgę sotaus maisto einame prigulti ant sofos – galime lengvai „prisišaukti“ rėmenį ar refliuksą.

Švenčių laikotarpiu nepamirškite mankštintis, po valgio išeikite pasivaikščioti. Įtraukite artimuosius į smagią fizinę veiklą, daugiau laiko leiskite gryname ore – tai padės išlikti aktyviems ir palaikyti gerą savijautą.  

2)    Alkoholio vartojimas

Alkoholis gali padidinti skrandžio rūgščių išsiskyrimą ir tokiu būdu sudirginti skrandžio gleivinę, sukelti rėmenį, pykinimą, vėmimą. Jis gali sustiprinti refliukso simptomus. Alkoholis, vartojamas su riebiu ar keptu maistu, sulėtina virškinimo procesus – maistas ilgiau „užsistovi“ žarnyne. Kita dieną po gausesnio alkoholio suvartojimo gali pasireikšti vidurių užkietėjimas arba viduriavimas. 

Tai nereiškia, jog švenčių metu turėtumėte atsisakyti alkoholio (išskyrus esant specifiniams sveikatos negalavimams) – svarbu jį vartoti saikingai ir atsakingai. Venkite alkoholinių gėrimų, kuriuose yra daug cukraus, nemaišykite skirtingų alkoholinių gėrimų rūšių, gerkite daug vandens, kad išlaikytumėte vandens pusiausvyrą organizme. 

3)    Persivalgymas

Kai persivalgome, skrandis išsiplečia, kad prisitaikytų prie didelio maisto kiekio. Išsiplėtęs skrandis ima „spausti“ kitus organus, todėl imame jausti diskomfortą – nuovargį, vangumą ar mieguistumą. Dėl persivalgymo vidaus organai patiria papildomą krūvį ir dėl to, kad turi išskirti daugiau hormonų bei virškinimo fermentų. Persivalgymas gali sukelti rėmenį, pykinimą, paaštrinti refliukso simptomus.   

Tam, kad švenčių metu išvengtumėte persivalgymo, laikykitės 3 paprastų taisyklių. Pirma, planuokite savo mitybą ir reguliariai, nedidelėmis porcijomis valgykite visos dienos metu. Antra, „vienu prisėdimu“ neragaukite daug skirtingų maisto produktų, paragavę vieną patiekalą padarykite pertrauką, pagurkšnokite vandens. Trečia, valgykite iš lėto, nesiblaškydami, sutelkdami visą savo dėmesį į maisto skonį, tekstūrą, valgymo procesą. 

Atminkite, kad kol skrandis „perduos“ signalą smegenims, jog esate sotūs, gali užtrukti iki 20 minučių.  

4)    Netinkamas maisto pasirinkimas

Jei jūsų šventinio laikotarpio mitybos racione dominuos sunkiai virškinamas maistas, o taip pat suvartosite per mažai skaidulų ir vandens – padidės virškinimo sutrikimų rizika. 

Daug riebalų, cukraus turintis maistas gali sukelti vidurių pūtimą, diskomfortą pilve, vidurių užkietėjimą. Tokie maisto produktai kaip riebi, kepta mėsa, pieno produktai, citrusiniai vaisiai, pomidorai, žali svogūnai, česnakai, šokoladas ar aštrus maistas sukelia skrandžio rūgštingumą. Jei kartu vartosite nemažai sulčių, gazuotų gėrimų, kofeino ar alkoholio – rėmens tikimybė dar labiau padidės.

Švenčių metu stenkitės valgyti daugiau daržovių, šviežių ar džiovintų vaisių, grūdinių produktų, sėklų, riešutų. Gerkite daug vandens. Ribokite perdirbto maisto, saldumynų suvartojimą. Riebią, keptą mėsą keiskite paukštiena, žuvimi. Vietoje riebių padažų ar majonezo rinkitės nerafinuotus augalinius aliejus (pavyzdžiui alyvuogių, linų sėmenų). 

Taip pat stenkitės vaisius ir daug cukraus turinčius produktus valgyti pirmoje dienos pusėje. Prieš miegą bent 2-3 valandas nevalgykite.  

5)    Stresas

Susitikimų su artimaisiais planavimas, ilgi pirkinių sąrašai, spūstys ir sausakimšos parduotuvės, metų pabaigos darbiniai terminai, šventinių stalų ruošimas gali suketi nemažai įtampos ir streso. Nesubalansuota mityba, rūkymas ar alkoholio vartojimas dar labiau padidina streso lygį organizme. Stresas, kaip žinia, dažnai pasireiškia virškinimo negalavimais.

Kad per šventes jaustumėte emocinį stabilumą, iš anksto susidarykite savo darbų ir reikalų sąrašus prioritetine tvarka. Stenkitės svarbių užduočių nepalikti paskutinei minutei. Taupykite laiką apsipirkdami internetu, deleguodami darbus kitiems. 

Nepamirškite kasdien skirti laiko tam, kas jus atpalaiduotų ir nuramintų – ar tai būtų pasivaikščiojimas, ar knygos skaitymas, meditacija. Kokybiškas miegas taip pat labai svarbus. 

Kaip elgtis sutrikus virškinimo sistemai švenčių metu? 

Neretai žmonės, neatkreipę dėmesio į virškinimo sutrikimų priežastis, imasi gydymo priemonių ir netrukus vėl susiduria su tais pačiais simptomais. Todėl pajutus virškinimo sistemos sutrikimus, pirmas žingsnis – įsivertinti, kas juos galėjo sukelti. Tai gali padėti lengviau valdyti rizikos veiksnius ateityje.

Taip pat virškinimo sutrikimų atveju svarbu gerti daug vandens. Naudingos ir vaistažolių arbatos. Pavyzdžiui, kmynų arbata mažina dujų kaupimąsi, ramunėlių, pelyno, kiaulpienės šaknų, krapų vaisių, medetkų žiedų – gerina virškinimą.  

Esant refliuksui jį malšina, skrandžio turinio kilimui, deginančiam pojūčiui skrandyje padės Gastrotuss® sirupas arba kramtomos tabletės. Tai mechaninio poveikio preparatas, sudarantis barjerą ir neleidžiantis skrandžio turiniui kilti aukštyn. Gastrotuss® malšina refliukso ir su juo susijusio rėmens, raugulio ir kitus simptomus.

Jūros dumblių skaidulų pagrindu pagamintas Gastrotuss® skrandyje sukuria apsauginį sluoksnį, neleisdamas skrandžio rūgštims kilti į stemplę. Šis preparatas veikia itin švelniai, nemažina skrandžio rūgščių, tačiau itin efektyviai numalšina nemalonius refliukso simptomus. Švenčių laikotarpiu Gastrotuss® – vienas geriausių pagalbininkų. 

Grįžti atgal